„Bylo mi řečeno, že má moje dítě oslabené zrakové vnímání. Co to znamená?“
Touto větou často začínají rozhovory s rodiči, kteří přicházejí do mé poradny.
Oslabení má podobný význam jako deficit. Obě slova zní jako nenapravitelná chyba. Ve školní docházce tedy mluvíme o projevech deficitu v dílčích funkcích - o oslabení základních schopností, které jsou důležité pro učení i každodenní život. Pokud nejsou dostatečně rozvinuté, mohou dítěti ztěžovat psaní, čtení, chápání matematiky, naukových předmětů a soustředění. Tyto obtíže se většinou kombinují s dalšími vlivy, takže se u každého dítěte mohou projevovat trochu jinak.
U zrakového vnímání to může vypadat například takto:
Stejně rozdílně se to může projevovat v dalších předmětech.
A teď to nejdůležitější:
Nemělo by to znamenat, že se spokojíme jen s úlevami ve škole, protože to je mimo jiné doporučeno ve zprávě. A rozhodně ani to, že bychom měli dítě doma hodiny drilovat.
Co tedy může pomoci?
Návštěva speciálního pedagoga, který pozná, o jaký deficit ve zrakovém vnímání jde, a stanoví vhodné nápravy. Ty většinou spočívají v cílené domácí práci, která trvá přibližně 10-15 minut denně. Takový čas dítě zvládne bez úsilí a postupně vidí výsledky všude, kam tento deficit zasahoval.
V Poradně Ayni pracuji s metodou DOV - dílčí oslabení výkonu. Tuto metodu vytvořila rakouská psycholožka Brigitte Sindelar a později byla doplněna o poznatky neurologa a psychologa Manfreda Biebla z dětské kliniky v Salzburgu. Dnes se úspěšně používá v rakouském školství i u nás.
Tuto metodu ráda kombinuji se svalovým testem, který funguje jako biologická zpětná vazba, a - pokud je potřeba - také s terapeutickou metodou EFT. O tom ale až příště.
+420 737 644 466
Špidlenova 38
513 01, Semily
IČ: 44129301
+420 737 644 466
Věříme, že každý člověk je jedinečný a zaslouží si podporu, která odpovídá jeho potřebám, stavu a možnostem. Proto klademe důraz na individuální přístup, který pomáhá nejen klientům, ale i jejich rodinám najít cestu k lepšímu porozumění a rozvoji.