Mgr. Ivana Pěničková Hinková Mgr. Ivana Pěničková Hinková

Neurovývojová stimulace

Neurovývojová stimulace je intervenční program pro děti s poruchami učení, soustředění pozornosti, komunikace a chování. Je to psychomotorická terapie, která podporuje zdravý vývoj mozku a zlepšuje kognitivní, motorické a emocionální funkce. Pomáhá dětem i dospělým s výzvami v oblasti učení, pohybu a behaviorálních problémů.

PROČ NEUROVÝVOJOVÁ STIMULACE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE?

Protože pomáhá inhibovat ještě přetrvávající primární reflexy. Jejich inhibicí můžeme současně podpořit zlepšení senzoricko-senzitivní integrace.

Primární reflexy jsou automatické a nevědomé reakce, které jsou přítomné již při narození a mají klíčovou roli v raném vývoji dítěte. Jak se nervový systém dítěte vyvíjí, většina těchto reflexů obvykle mizí a je nahrazena složitějšími motorickými dovednostmi a vyššími kognitivními funkcemi.

U některých dětí se však primární reflexy mohou udržet nebo znovu objevit v pozdějším věku, což může být známkou vývojových či neurologických problémů. Tento jev představuje specifický problém ve speciální pedagogice, kde je nutné reflektovat vliv těchto reflexů na vývoj dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Symptomy primárních reflexů obecně

  • Poruchy pozornosti a hyperaktivity - Pokud jsou tyto reflexy stále aktivní, dítě nemusí být schopno sedět ve škole v klidu, dávat pozor, správně držet tužku.
  • Dyslexie a další specifické poruchy učení - Děti s „dys“ potřebují dobře vyvinuté oční pohyby pro sledování psaného textu, aniž by přeskakovalo slova či řádky. Přetrvávající primární reflexy narušují kontrolu rovnováhy a motorických dovedností.
  • Sociální a emocionální problémy
  • Autismus

Diagnostika a intervence ve speciální pedagogice

  1. Motorické testy a pozorování chování - pomocí specifických testů, které hodnotí motorické dovednosti a reakce dítěte na různé podněty, je možné zjistit, zda jsou přítomny neintegrované primární reflexy.
  2. Spolupráce s odborníky.
  3. Specifická intervence - neurovývojová stimulace, kdy dítě každý den provádí sérii cviků cca 15 min. Symptomů je celá řada, proto je vhodné podstoupit diagnostiku. U většiny dětí nepoznáte, že tyto reflexy přetrvávají.

+420 737 644 466

Mgr. Ivana Pěničková Hinková

Špidlenova 38
513 01, Semily

IČ: 44129301

+420 737 644 466

Soukromá speciálně pedagogická poradna

Věříme, že každý člověk je jedinečný a zaslouží si podporu, která odpovídá jeho potřebám, stavu a možnostem. Proto klademe důraz na individuální přístup, který pomáhá nejen klientům, ale i jejich rodinám najít cestu k lepšímu porozumění a rozvoji.