Neurovývojová stimulace je intervenční program pro děti s poruchami učení, soustředění pozornosti, komunikace a chování. Je to psychomotorická terapie, která podporuje zdravý vývoj mozku a zlepšuje kognitivní, motorické a emocionální funkce. Pomáhá dětem i dospělým s výzvami v oblasti učení, pohybu a behaviorálních problémů.
PROČ NEUROVÝVOJOVÁ STIMULACE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE?
Protože pomáhá inhibovat ještě přetrvávající primární reflexy. Jejich inhibicí můžeme současně podpořit zlepšení senzoricko-senzitivní integrace.
Primární reflexy jsou automatické a nevědomé reakce, které jsou přítomné již při narození a mají klíčovou roli v raném vývoji dítěte. Jak se nervový systém dítěte vyvíjí, většina těchto reflexů obvykle mizí a je nahrazena složitějšími motorickými dovednostmi a vyššími kognitivními funkcemi.
U některých dětí se však primární reflexy mohou udržet nebo znovu objevit v pozdějším věku, což může být známkou vývojových či neurologických problémů. Tento jev představuje specifický problém ve speciální pedagogice, kde je nutné reflektovat vliv těchto reflexů na vývoj dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Symptomy primárních reflexů obecně
- Poruchy pozornosti a hyperaktivity - Pokud jsou tyto reflexy stále aktivní, dítě nemusí být schopno sedět ve škole v klidu, dávat pozor, správně držet tužku.
- Dyslexie a další specifické poruchy učení - Děti s „dys“ potřebují dobře vyvinuté oční pohyby pro sledování psaného textu, aniž by přeskakovalo slova či řádky. Přetrvávající primární reflexy narušují kontrolu rovnováhy a motorických dovedností.
- Sociální a emocionální problémy
- Autismus
Diagnostika a intervence ve speciální pedagogice
- Motorické testy a pozorování chování - pomocí specifických testů, které hodnotí motorické dovednosti a reakce dítěte na různé podněty, je možné zjistit, zda jsou přítomny neintegrované primární reflexy.
- Spolupráce s odborníky.
- Specifická intervence - neurovývojová stimulace, kdy dítě každý den provádí sérii cviků cca 15 min. Symptomů je celá řada, proto je vhodné podstoupit diagnostiku. U většiny dětí nepoznáte, že tyto reflexy přetrvávají.
Co nás může upozornit na přetrvávající primární reflexy
- Začíná mluvit až po 18. měsících
- Pomočování, které trvá i po pátém roce věku
- Dlouho si cucá palec, do 5 let i déle
- Má obtíže se naučit jezdit na kole
- Když cestuje autem, letadlem, lodí a trpí bolestmi hlavy a zvracením
- Má obavy z výšek a problém s rovnováhou
- Nevydrží sedět v klidu až do 12 let
- Ve škole má problémy se naučit číst a psát
- Křečovitě drží pero, ruka je natažená
- Opírá si hlavu o psací stůl
- Má problém v tělocviku např. kotoul, stoj na rukou, šplh
- Problémy s koordinací, je neobratné, nešikovné, horší koordinace
- Neumí se sám obléknout, zapnout knoflíky, zavázat boty
- Dlouho mu trvá se naučit analogové hodiny
- Nejde mu plavat, držet hlavu nad vodou
- Používá obě ruce víceméně stejně, nemá vyhraněnou lateralitu
- Špatná spolupráce oko-ruka, špatné vizuální vnímání
- Obtíže s mluvou a artikulací
- Opakovaně si zakrývá jedno oko rukou - oči nedokážou správně spolupracovat
- Při sedu si často dává jednu nohu pod zadek
- Opakované potíže horních cest dýchacích
- Střídání hyperaktivity a únavy
- Má problémy držet myšlenku a dát ji na papír
- Je citlivý na světlo či zvuky
- Je psychicky labilní a často se leká
- Trpí alergiemi a může mít citlivost na léky